چطور پاسخ ریوایز مقاله را بنویسیم؟ نحوه تنظیم Response letter

در این نوشتار در خصوص Response letter صحبت می نماییم. نکات ساده ولی کاربردی در خصوص نحوه پاسخ دهی به داوران در مرحله ریوایز مقاله ارائه می گردد. در انتها نیز یک Response letter به عنوان نمونه آورده شده است. ثبت سفارش ترجمه

اهیمت پاسخ مناسب به داوران مجله در مرحله ریوایز (Revise)

پاسخ دادن به نظراتی(Comments) که ویراستاران (Editor) و داوران (Reviewers) در مرحله ریواز مقاله مطرح می نمایند، می‌تواند به اندازه نوشتن نسخه اولیه مقاله چالش‌برانگیز باشد، مخصوصاً زمانی که امیدوار به پذیرش (Accept) مقاله هستید اما می‌بینید که باید نظرات داوران را اعمال کرده و مجدداً نامه‌ای در این‌باره (Response letter) به مجله ارسال کنید. نحوه پاسخگویی شما به نظرات داوران بسیار حائز اهمیت بوده و می‌تواند تأثیر بسزایی در پذیرش یا رد شدن (Reject) مقاله شما داشته باشد، بنابراین پاسخ‌دهی صحیح در مرحله ریوایز مقاله بسیار اهمیت دارد.

داوران مجله خصومت شخصی ندارند!

اگرچه فرایند پاسخگویی، بازنگری و شاید و بازنگری مجدد (گاهاً تا چندین مرتبه) می‌تواند خسته‌کننده و وقت‌گیر باشد، مهم است بدانید که شما، سردبیر مجله‌ای که با آنها در ارتباط هستید و داورانی که مقاله و نتایج شما را ارزیابی می‌کنند، همگی به دنبال انتشار به موقع یک مقاله تحقیقی به شیوه‌ای عالی می‌باشند.

اتخاذ یک رویکرد حرفه‌ای در پاسخ به نظرات داوران که حاوی لحنی مودبانه برای ارائه پاسخی واضح و با جزییات کامل است، کار ویراستار و داوران را راحت‌تر و کارآمدتر کرده و منجر به تسهیل چرخه انتشار مقاله می‌شود. البته سبک نگارش شما باید از هر نظر رسمی و صحیح باشد، بنابراین چندین بار پاسخ خود را بخوانید و اصلاح کنید.

هنگام نوشتن نامه این نکته را در نظر داشته باشید که نه تنها ویراستار، بلکه همه داوران ممکن است تمام آنچه را که نوشته اید مشاهده کنند.

ریوایز مقاله

نکات لازم برای ارائه پاسخ مناسب در مرحله ریوایز مقاله

در این قسمت نکات ساده‌ای را که توسط بسیاری از دانشگاهیان و ویراستاران متخصص توصیه شده است ذکر کرده ایم و در ادامه در مورد نحوه تنظیمResponse  letter  توضیحاتی قید شده و جهت سهولت کار نمونه‌ای آورده‌ایم، پس همراه باشید:

قبل از هر چیز باید بدانید که نظرات داور و یا ویراستار می‌تواند بسیار متنوع باشد: از اصلاحات گرامری ساده تا گاهاً حتی رد فرضیه و طرح آزمایش و نتایج و پیشنهاد برای تکرار آزمایش می‌تواند متفاوت باشد. دانستن این نکته می‌تواند به شما در کسب آمادگی لازم برای مواجهه با کامنتهای گاهاً غیرمنصفانه یاری کند.

  • صبر کنید!

پس از دریافت نظرات داوران و مطالعه آنها، برای بررسی نظرات و درک آنها وقت زیادی بگذارید. فوراً به نظرات پاسخ ندهید و بعد از چند روز شروع کنید.

  • هر بار یک قدم

وقتی برای شروع آماده شدید، می‌توانید در هر مرحله به یک سوال پاسخ دهید. این روش می‌تواند بسیار مفید باشد. نظر داور را دقیق بخوانید  و متوجه شوید که در واقع از شما چه می خواهد،  سپس پاسخ خود را یادداشت کنید و مشخص کنید برای ایجاد تغییرات لازم در مقاله چه کارهایی را باید انجام دهید. قبل از انجام اصلاحات، این روند باید برای همه نظرات تکرار شود.

  • با راحت‌ترین نظرات شروع کنید

همه نظرات را بخوانید و هر چیزی را که به نظر می رسد یک اصلاح ساده است انجام دهید.  این روش به شما کمک می کند پیشرفت خود را ببینید و میزان تغییرات مورد نیاز را تعیین کنید.

نحوه پاسخ به ریوایز مقاله

  • تجزیه و تحلیل مجدد داده ها و/یا طراحی آزمایش جدید

این نظر می‌تواند سخت‌ترین و خسته‌کننده‌ترین کامنتی باشد که نیاز به بررسی دارد. در این صورت اگر درخواست داور خارج از محدوده مطالعه شما باشد (این مسئله در اغلب موارد اتفاق می‌افتد) می‌توانید توضیحات خود را در مورد عدم انجام آزمایش مجدد یا جدید ارائه دهید. همچنین اگر آزمایش‌های پیشنهاد شده توسط داوران جذاب هستند و به نظر می‌رسد می‌تواند ایده خوبی برای تحقیقات آینده باشد، می‌توانید به داور بگویید که در آزمایشات بعدی از این ایده پیشنهادی استفاده خواهید کرد.

  • موافقت یا مخالفت

ممکن است با برخی از نظرات داوران موافق نباشید. در این صورت دلیل مخالفت خود را بسیار مودبانه و با دلیل موثق (گاها با استناددهی به مقالات معتبر) ارائه دهید. در اغلب موارد ممکن است داور مربوطه به نکته‌ای دقت نکرده باشد و یا قسمتی از داده ها و نتایج را ندیده باشد که در این صورت با این پاسخ به راحتی حل می‌شود.

  • دقیق باشید اما مختصر بنویسید

هنگام نوشتن پاسخ، مطمئن باشید که به همه نظرات داور پاسخ دقیق و مختصر ارائه می دهید. این همان چیزی است که داور می‌خواهد و شانس شما را برای پذیرش افزایش می‌دهد.

  • چه تغییراتی ایجاد کردید؟

اطمینان حاصل کنید که تغییرات ایجاد شده را به وضوح مشخص کردید. اکثر ویراستاران تمایل دارند بدانند تغییرات نسخه تجدید نظر شده در کجا اعمال شد. همچنین، هنگام انجام اصلاحات، جزئیات مربوط به شماره خطوط و شماره صفحات را اضافه نکنید، زیرا تا تکمیل شدن اصلاحات دائماً تغییر می کند. این کار را پس از اتمام اصلاحات انجام دهید.

  • فراموش نکنید که همه اصلاحات را انجام دهید

بعد از تکمیل پاسخ و مشخص کردن تغییرات انجام شده در نسخه قبلی مقاله، همیشه پاسخ خود را خط به خط مجدداً بررسی کنید تا مطمئن شوید همه تغییراتی که ذکر شد در نسخه خطی قابل مشاهده است. همچنین، همیشه باید اطمینان حاصل کنید که نسخه خطی و پاسخ‌های اصلاح شده شما عاری از خطا بوده و خواندن آنها آسان است. این نکته بسیار مهم است زیرا برخی از داوران فقط پاسخ را می‌خوانند و در واقع نسخه کامل را نمی خوانند. اگر پاسخ شما کامل باشد و به طور واضح به تمام مسائلی که مشخص شده است بپردازد، شانس دریافت پذیرش خود را افزایش می‌دهید.

  • در این مسیر استقامت داشته باشید

اگرچه پرداختن به نظرات و درخواست‌های داور و یا ویراستار می‌تواند خسته‌کننده باشد، اما اطمینان از پاسخگویی به تک تک موارد بسیارمهم است زیرا باعث می‌شود داور احساس کند به نظرات او احترام می‌گذارید.

نحوه پاسخ‌دهی و نگارش Response letter  

در ابتدا، از ویراستار و داوران برای مطالعه مقاله تان و ارائه نقطه نظرات مفیدشان سپاسگزاری کنید. زمان با ارزش است و مطالعه دقیق مقاله شما به این معنی است که آنها بخش قابل توجهی از زمانشان را برای کمک به بهبود کیفیت مقاله اختصاص داده‌اند. با این حال مراقب باشید قدردانی بیش از حد نداشته باشید که ممکن است جلوه نامطلوبی داشته و حالت چاپلوسی به خود بگیرد. در مقابل بر پاسخ‌دهی دقیق و درست به تمامی نظرات و پیشنهادات داوران و ویراستار متمرکز شوید تا نشان دهید ارتقای کیفیت مقاله برای شما نیز اهمیت حیاتی دارد.

پاسخ به داوران مجله

 
به هریک از کامنتها به طور مشخص و جداگانه پاسخ دهید و دقیقاً آنچه را که در مقاله تغییر داده‌اید، مشخص کنید. برخی  نویسندگان از فونت‌ها و رنگ‌های مختلف برای مشخص کردن کامنت‌های داوران از پاسخ ها و تغییرات ارائه شده در مقاله توسط نویسنده استفاده می‌کنند، اما توجه داشته باشید که ممکن است این ویژگی‌ها در نسخه‌های مختلف ورد یا فایل‌های آنلاین به شکل متفاوتی نمایش داده شوند، بنابراین ارسال یک  فایل
pdf  به همراه فایل ورد می‌تواند انتخاب مطمئن‌تری باشد. نکته شایان ذکر این است که اگر جایی پاسخ تکراری بود حتما مجددا توضیح دهید و به قسمت دیگر (که توضیح کامل ارائه شد) ارجاع ندهید، زیرا هرچه پاسخ کاملتر و واضحتر ارائه دهید ویراستار سریعتر به نتیجه مورد نظر خواهد رسید.
اگر پاسخ به ریوایز مقاله را به زبان فارسی آماده کرده اید، می توانید با استفاده از خدمات ترجمه مقاله موسسه البرز، متن را به صورت حرفه ای به انگلیسی ترجمه فرمایید. ما از مترجمان حرفه ای هم رشته شما استفاده می نماییم که هم بر موضوع مقاله تسلط دارند و هم با قواعد مقاله نویسی آشنا هستند.


نمونه یک Response letter

Manuscript number [شماره مقاله]

Manuscript title: [عنوان مقاله]

Dear Editor-in-chief, [نام سردبیر اصلی ]

Our team appreciates the editor and the reviewers for their observations and comments on the manuscript. We have fulfilled their comments and suggestions and wish to submit a revised version of the manuscript for further consideration in the journal. Changes in the revised version of the manuscript are highlighted in [تغییرات را به هر رنگی در مقاله اصلی هایلایت کردید اینجا بنویسید]. Below, we also provide a point-by-point response explaining how we have addressed each of the reviewer and editors’ comments.

Yours sincerely,

[نام نویسنده مسئول]

Suggestion, Question,

or Comment from the

Editor

Author’s Response

Change in the Manuscript

کامنت مربوطه را به طور کامل اینجا کپی کنید.

کامنتهای داوران و ادیتور را به ترتیب در این ستون بیاورید. 

We truly appreciate the Editor / Reviewer’s suggestion, and we recognize that it would improve the revised version of the manuscript. 

شماره صفحه و شماره خط را در جایی از مقاله که تغییرات مربوطه اعمال شد اینجا قید کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 نویسنده : سیده رقیه قدیرنژاد


تعداد بازدید : 8440

نظرتان در مورد این وبلاگ چیست؟

نظرات کاربران به این صفحه

*
*
سرکار خانم سیده رقیه قدیرنژاد با سلام و تشکر از مطالب ارزنده ای که ارائه کردید. بسیار مفید و کاربردی بود. شاد و پیروز باشید.

Skip Navigation Links صفحه اصلی > وبلاگ موسسه ترجمه البرز > آموزش مقاله نویسی > چطور پاسخ ریوایز مقاله را بنویسیم؟ نحوه تنظیم Response letter
ثبت سفارش جدید