راهنمای نوشتن چکیده مقاله (Abstract)

در این متن کوتاه توضیحاتی در خصوص نحوه نوشتن چکیده مقاله ارائه می گردد. این توضیحات می تواند در ترجمه مقاله نیز به کار گرفته شوند. ثبت سفارش ترجمه

چگونه برای یک مقاله علمی، چکیده بنویسیم (نحوه نگارش چکیده برای یک مقاله علمی)

برای نگارش چکیده مقاله به صورت مطلوب و صحیح، توضیحات ذیل را مطالعه فرمایید. اگرچه این توضیحات در خصوص نگارش چکیده مقاله می باشد اما برای ترجمه مقاله نیز دارای کاربرد است و مترجم می تواند در حین ترجمه فارسی به انگلیسی مقاله، تغییرات شکلی( و نه محتوایی) را در چکیده مقاله اعمال نماید تا در حین ترجمه مقاله، اشکالات احتمالی نویسنده رفع گردند.

اهمیت بخش چیده مقاله

یکی از مهمترین بخش های هر مقاله علمی، چکیده آن است. نویسندگان موفق بخش عمده تلاش خود را صرف تنظیم و نگارش چکیده های خود که برای مقاله آنها حکم تبلیغات را دارد می نمایند.

متاسفانه برخی پژوهشگران از اهمیت چکیده خوب برای موفقیت مقاله علمی خود غافل هستند و این یکی از مشکلاتی است که وقتی برای اولین بار تصمیم به نگارش مقالات می گیریم با آن مواجه می شویم. همانند هر تازه کاری، چکیده را به مرحله آخر موکول میکنیم؛ یعنی نگارش چکیده را به دقایق پایانی موکول و در انتها به سرعت خلاصه ای نه چندان با کیفیت و متوسط می نویسیم. غافل از اینکه چکیده یکی از مهمترین ارکان یک مقاله علمی است.

اما دلیل اهمیت بالای چکیده در چیست؟ خب، دلیل آن این است که چکیده تنها بخشی از مقاله است که خواننده بعد از مطالعه آن تصمیم به دانلود مقاله و مطالعه یا عدم مطالعه ادامه مقاله می گیرد. یا در رابطه با مقاله های کنفرانس، چکیده تعیین می کند که آیا مقاله برای ارائه به همکاران قابل پذیرش است یا خیر. مسئولین برگزاری کنفرانس ها و ویراستاران مجلات به دقت چکیده ها را بررسی می کنند چرا که چکیده اولین فاکتور سنجش کیفیت مقاله یا سخنرانی است. چکیده های ضعیف و نه چندان مدوّن گویای بی تجربی نویسنده و یا عدم توجه او به کیفیت است.

چگونه چکیده مقاله را بنویسیم؟

نگارش چکیده مناسب دشوار نیست- فقط کافی است بدانید که چه اطلاعاتی باید در چکیده قید شوند و ساختار آن به چه صورت باید باشد. اگر پیش از این هرگز چکیده ننوشته اید، احتمالا نمی دانید که محتوای آن به چه صورت باید باشد. در اصل، چکیده آیینه تمام نمای تمام بخش های مقاله شما است، البته به شکل کوتاه و خلاصه. به بیان دیگر، فردی  که صرفا چکیده مقاله شما را مطالعه می کند باید از اینکه چرا این مطالعه را انجام داده اید، این مطالعه به چه صورت انجام شده است، چه نتایجی به دست آمده و چرا این مطالعه مهم است آگاه شود. در کل لازم است در روند نگارش چکیده از روش کپی و پیست که مختص افراد تازه کار و بی تجربه است خودداری کنید و سعی کنید خلاصه ای منحصر به فرد و خوداتکا بنویسید. اگرچه اشاره به آمار و داده ها قابل قبول است، اما بهتر است صرفا آن دسته از ارقام که حامل اطلاعات مهم هستند گزاش شوند. برخی نویسندگان در چکیده خود چند نقل قول یا آدرس اینترنتی نیز درج می کنند، اما اکثر مجلات با اضافه سازی این موارد موافق نبوده و نویسندگان را از این کار منع می کنند. چکیده باید حتما در محدوده تعداد واژگان که اغلب مجلات و کنفرانس ها برای چکیده تعیین می کنند باشد.


اکنون نوبت به ساختار چکیده می رسد. برخی مجلات یا کنفرانس ها الگو یا قالب معینی را که شامل پنج بخش پس زمینه یا هدف، سوال، روش ها، یافته ها و نتیجه گیری است ارائه می کنند. در این صورت باید طبق دستورالعمل عمل کنید. در غیر این صورت، ساختار چهاربخشی که در ادامه آمده است راهنمای پایه است. اگر طبق این صورت بندی عمل کنید، چکیده شما ماهیت سازمان یافته داشته و حاوی تمام اجزای اصلی خواهد بود.

به طور کلی چکیده مقال شما باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

1- کدام مسئله را مطالعه کرده اید و دلیل اهمیت آن چه بوده است؟
در این بخش، باید زمینه مطالعه، انگیزه اصلی مطالعه و سوالات یا فرضیه های خاصی که در روند مطالعه مد نظر داشته اید ارائه شوند. گاهی نگارش یک یا دو جمله کفایت می کند اما گاهی به شرح طولانی تری نیاز داریم. برای تعیین میزان اطلاعاتی که در بخش اول چکیده درج می شود از قوه تشخیص و قضاوت خود بهره بگیرید.

2-برای مطالعه مسئله از چه روش هایی استفاده کردید؟
بخش دوم مربوط به مرور روش های مطالعه است. مطالعه از نوع میدانی بوده یا مطالعه آزمایشگاهی؟ از چه روش های تجربی/آزمایشی استفاده شده است؟ در کل بخش روش ها باید کوتاه و مختصر باشد مگر اینکه موضوع اصلی مقاله، مبحث روش ها باشد.

3- یافته های اصلی مطالعه شما چیست؟
در روند توصیف یافته ها، سعی کنید منحصرا بر یافته های اصلی تمرکز کرده و به ذکر دو یا سه نکته بسنده کنید. همچنین از کلمات مبهم یا غیردقیق که معمولا در چکیده های کنفرانس که قبل از گردآوری یا تحلیل کامل داده ها نوشته می شوند خودداری کنید. اگر داده های شما هنوز کامل نیستند و یا به صورت کامل تحلیل نشده اند بدانید که مقاله شما آماده ارائه نیست.

4- بر اساس یافته ها چه نتیجه ای می گیرید و نکات ضمنی مطالعه شما چیست؟

بخش نتیجه گیری مربوط به تلویحات ضمنی مطالعه شماست. یافته های شما چه وجه نوآورانه ای دارند؟ یافته های شما چه تاثیری بر حوزه تحت مطالعه دارد؟ آیا تلویحات ضمنی خاصی وجود دارد؟ با این حال در روند نگارش این بخش از تعمیم دهی های کلی و فراگیر که بر پایه داده ها استوار نیستند خودداری کرده و یا به این موضوع اشاره کنید که "این موضوع به بحث بیشتری نیاز دارد".

بهینه سازی چکیده برای موتورهای جستوع برای کسب ارجاع بیشتر به مقاله

موضوع مهم دیگری که باید در فرآیند آماده سازی چکیده مد نظر داشته باشید بهینه سازی موتور جستجو است؛ منظور این است که  کلماتی را درج کنید که به احتمال زیاد وقتی برای مقالاتی در حیطه موضوعی شما جستجو می شود از آنها استفاده می شود. علاوه بر اینکه این کلمات در عنوان و یا بخش واژگان کلیدی مقاله شما درج شوند، باید در متن چکیده نیز تکرار شوند. موتورهای جستجو بر اساس این تکرارها به رتبه بندی سند آنلاین می پردازند. با بهینه سازی چکیده برای شناسایی سریع توسط موتورهای جستجوی می توانید رتبه مقاله خود را در جستجو ارتقا داده و همکارانتان به راحتی آن را پیدا کنند و درنتیجه احتمال ارجاع به مقاله شما بالاتر رود.

چکیده های گرافیکی یا ویدوئی

نکته پایانی اینکه برخی مجلات به تازگی چکیده های افزوده مانند چکیده های گرافیکی و یا چکیده های ویدئویی را ترجیح می دهند. اگرچه این چکیده ها دارای مولفه های بصری/دیداری هستند، اما پایه و اساسی که در این بخش به آن پرداختیم یکسان است. تمام چکیده های خوب حاوی رئوس مهم مقاله و چهار بخش اساسی فوق الذکر هستند.

یک تمرین برای کسب مهارت نگارش یک چکیده مطلوب از مقاله

نگارش چکیده خوب یک هنر نیست، بلکه مهارتی است که آموخته می شود. تقویت این مهارت نیازمند تمرین است. برای تقویت این مهارت یک تمرین برای شما در نظر گرفته ایم. یک مقاله ISI در رشته تخصصی خود انتخاب کنید. بی آنکه چکیده را بخوانید، مقاله را مطالعه کنید. سپس بر اساس خوانش خود برای این مقاله یک چکیده بنویسید. چکیده خود را با چکیده نویسنده مقایسه کنید. آنقدر این تمرین را انجام دهید که مطمئن شوید این مهارت را آموخته اید. اگر قبلا هیچ مقاله ای منتشر نکرده اید این تمرین به شما کمک می کند مهارت های لازم برای نگارش یک چکیده دقیق و آگاه بخش را کسب نمایید.

موسسه ترجمه تخصصی البرز با کادری مجرب از مترجمان متخصص کلیه رشته های دانشگاهی در زمینه ترجمه تخصصی متون و مقالات مشغول ارائه خدمات به جامعه دانشگاهی ایران می باشد. برای استعلام قیمت کافی است ثبت سفارش  کرده و فایل خود را راسال نمایید.


تعداد بازدید : 5963

نظرتان در مورد این وبلاگ چیست؟

Skip Navigation Links صفحه اصلی > وبلاگ موسسه ترجمه البرز > آموزش مقاله نویسی > راهنمای نوشتن چکیده مقاله (Abstract)
ثبت سفارش جدید