Skip Navigation Linksلیست مقالات ترجمه شده / خرید و دانلود
841,500

عنوان مقاله فارسی

تأثیر حالت تغییرشکل و مسیر کرنش بر رفتار تبلورمجدد

تعداد صفحات فارسی
32
کد محصول
1007770
قیمت بر حسب ریال
841,500
نوع فایل های ضمیمه
Word
حجم فایل
3 مگا بایت
تصویر پیش فرض



 تأثیر حالت تغییرشکل و مسیر کرنش بر رفتار تبلورمجدد

در این قسمت از سایت گروه ترجمه تخصصی البرز تحقیق مهندسی مواد با موضوع تأثیر حالت تغییرشکل و مسیر کرنش بر رفتار تبلورمجدد برای دانلود ارائه شده است. این تحقیق مهندسی مواد با موضوع تأثیر حالت تغییرشکل و مسیر کرنش بر رفتار تبلورمجدد به صورت فایل Word است.

فهرست مطالب تحقیق مواد با موضوع تأثیر حالت تغییرشکل و مسیر کرنش بر رفتار تبلورمجدد:

1- مقدمه      

2- تأثیر حالت تغییرشکل بر تبلورمجدد  

3- تأثیر مسیر کرنش بر تبلورمجدد       

4- تعیین رفتار تبلورمجدد یکسان         

5- تغییر مسیر کرنش در فرآیندهای تغییرشکل  

6- جمع بندی  

7- مراجع       

مقدمه

طی تغییرشکل فلزات، مقدار اندکی (حدود 1 درصد) از انرژی صرف شده در ماده ذخیره شده و باقی انرژی عمدتاً به صورت گرما از بین می‌رود.این انرژی ذخیره شده به صورت افزایش چگالی نابجایی‌ها و افزایش مساحت مرزدانه ذخیره می‌شود و همچنین می‌تواند تشکیل بافت و زیرساختار به صورت سلول‌های تغییرشکل را در پی داشته باشد. انرژی ذخیره شده طی تغییرشکل نیروی محرکه فرآیندهای ترمیم از جمله بازیابی و تبلورمجدد را تأمین می‌نماید.

طی تبلورمجدد ناپیوسته، دانه‌های جدید با انرژی داخلی پایین (چگالی نابجایی کم) جوانه‌زنی کرده و رشد می‌نمایند. جوانه‌زنی این دانه‌ها در محل‌های ناهمگنی نظیر مرزدانه‌ها، باندهای تغییرشکل، باندهای برشی و فصل مشترک ذرات فاز ثانویه و زمینه رخ می‌دهد. از جمله مهم‌ترین عوامل مؤثر بر تبلورمجدد مقدار کرنش است. با افزایش کرنش، انرژی ذخیره شده در ماده افزایش یافته و فرآیند تبلورمجدد تسریع می‌گردد. علاوه بر مقدار کرنش، حالت تغییرشکل  (کشش، فشار، پیچش و ...) و همچنین مسیر کرنش  نیز می‌توانند بر رفتار تبلورمجدد تأثیرگذار باشند. به منطور بررسی تأثیر حالت تغییرشکل و مسیر کرنش بر تبلورمجدد باید تأثیر آن بر انرژی ذخیره شده، چگالی نابجایی‌ها و کارسختی مورد مطالعه قرار بگیرد

جمع بندی

میزان کرنش یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر رفتار تبلورمجدد است. با افزایش کرنش، مقدار چگالی نابجایی‌ها در ماده افزایش یافته و انرژی بیشتری طی تغییرشکل در آن ذخیره می‌شود. با این وجود، بیان مقدار کرنش به تنهایی توصیف کننده رفتار تبلورمجدد نیست زیرا حالت تنش وارده و همچنین مسیر کرنش نیز می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. با در نظر گرفتن این اثرات، می توان به نکات کلی زیر اشاره نمود.

حالت تغییرشکل بر رفتار تبلورمجدد تأثیر داشته و در فرآیندهای کششی نسبت به فشاری، دمای تبلورمجدد پایین‌تر، انرژی فعال سازی تبلورمجدد کمتر و اندازه دانه کوچک تر به دست می‌آید.

تغییر مسیر کرنش از طریق ناپایدارسازی ساختار نابجایی تشکیل شده در مسیر قبلی، تغییرجهت حرکت نابجایی‌ها و تسهیل حرکت نابجایی ها به واسطه تنش برگشتی ناشی از تجمع نابجایی‌ها در مرحله پیشین کرنش، باعث کاهش انرژی ذخیره شده گردیده و نرخ تبلورمجدد را کاهش می‌دهد.

تأثیر کار اضافی بر تبلور مجدد در مقایسه با کار اصلی کمتر بوده و تحت کرنش یکسان، وقوع کار اضافی دمای تبلورمجدد را افزایش می‌دهد.

در صورت یکسان بودن تنش سیلان و سختی پس از فرآیندهای مختلف شکل دهی و مسیرهای مختلف کرنش، رفتار تبلورمجدد مشابهی انتظار می رود که ناشی از چگالی نابجایی یکسان است.



این مقاله ترجمه شده مهندسی مواد و متالوژی در زمینه کلمات کلیدی زیر است:


ثبت سفارش جدید