راهنمای نوشتن مقدمه مقاله (Introduction)

در این یاداشت کوتاه 4 نکته مهم مرتبط با نحوه ترجمه و نوشتن بخش مقدمه مقالات ارائه می گردد. این مطلب می تواند شما را در نگارش هر چه بهتر بخش مقدمه مقاله یاری نماید. ثبت سفارش ترجمه


رویکرد 4 مرحله ای برای نگارش بخش مقدمه مقاله علمی

اگر می خواهید دیگران به مقاله شما در قالب نقل قول استناد کنند باید قبل از هر چیزی مطمئن شوید که مقاله شما را می خوانند. فرض کنیم عنوان و چکیده مقاله شما دیگران را برای مطالعه ادامه مقاله متقاعد کرده است. در این صورت، وظیفه بخش مقدمه این است که خوانندگان را برای آغاز مطالعه و تداوم مطالعه تشویق کرده، خواننده را جذب خود ساخته و به سمت بخش های دیگر مقاله هدایت کند (روش ها، یافته ها، بحث و نتیجه گیری).

در نوشتار حاضر از طریق چندمثال به شما نشان می دهیم که بخش مقدمه مقاله ISI باید حاوی چه مطالبی بوده و از چه مطالبی باید صرف نظر نمایید و ارزیابان و ویراستاران مجلات در این بخش به دنبال چه چیزی هستند.

بخش مقدمه مقالات چه کارکردی بر عهده دارد؟

به بیان ساده، بخش مقدمه به سوال "چرا" پاسخ می دهد: چرا این موضوع را برای مطالعه انتخاب کرده اید، چرا مهم است، چرا روش یا رویکرد خاصی اتخاذ شده و غیره. همچنین مقدمه به شکاف موجود در دانش اشاره می کند؛ شکافی که مقاله قصد پر کردن آن را دارد و یا قصد دارد مرزهای دانش را در حوزه مربوطه به جلو برده و بخش جدیدی به تحقیقات پیشین بیافزاید.

کارکرد دیگر مقدمه ارائه اطلاعات زمینه ای و تعیین زمینه است. این کار با توصیف مسئله پژوهشی و یا سوال پژوهشی که در متن مطالعه مطرح شده، راه حلی که برای مسئله یا پاسخی که برای سوال ارائه شده و با مرور کوتاه سایر راه حل ها یا رویکردهایی که در گذشته انتخاب و امتحان شده اند انجام می پذیرد.

اینک بعد از ارائه اطلاعات زمینه ای و تعیین زمینه، بخش آخر مقدمه به اهداف آزمایش یا تحلیل مطالعه اختصاص می یابد. بخش پایانی مقدمه باید شامل جزئیات خاص یا سوالات دقیقی باشد که در متن مقاله به آنها پاسخ داده خواهد شد.

 

رویکرد 4 مرحله ای برای نگارش بخش مقدمه مقاله

به عنوان یک حساب سرانگشتی می توان گفت که این بخش حدود 10 درصد از کل واژگان یک مقاله علمی معمول را به خود اختصاص می دهد؛ به بیان دیگر حدود 400 کلمه در قالب سه پاراگراف در یک مقاله 4000 کلمه ای. با این حساب می توان به خوبی فهمید که چرا بخش مقدمه باید به صورت مرحله به مرحله نوشته شود:

1- ارائه اطلاعات زمینه ای و تعیین زمینه.

بخش آغازین مقدمه خوانندگان را برای اطلاعات دقیق تر و اختصاصی که در ادامه درج شده است آماده می سازد. چند جمله اول معمولا گسترده و مبسوط هستند.

به چند مثال زیر توجه کنید:

- مقاله ای با محوریت ماده ارگانیک (آلی) در خاک را می توان به شرح زیر آغاز کرد: "تولید محصولات پایدار تابعی از ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک است که این نیز به نوبه خود تحت تاثیر مواد آلی خاک قرار دارد".

- مقاله ای در مورد نقش مفید باکتری در درمان سرطان را می توان به این صورت آغاز کرد: "نقش باکتری به عنوان یک عامل ضدسرطان در حدود صدسال پیش شناخته شده است".

- مقاله ای در مورد باتری های لیتیوم می تواند مقدمه ای به صورت زیر داشته باشد: "رشد سریع باتری های یون لیتیوم و کاربرد جدید آنها مانند تامین برق خودروهای الکتریکی و ذخیره سازی برق برای تامین برق خانگی نیازمند روش های مطمئن تری برای شناسایی و پیش بینی عملکرد و طول عمر باتری است".

در عین حال جملات مقدماتی نباید بیش از حد گسترده و کلی باشند: در مثال بالا، مقدمه با صحبت در مورد کشاورزی، سرطان یا باتری ها آغاز نشده است، بلکه به ماده آلی در خاک، نقش باکتری و باتری های یون لیتیوم اشاره شده است.

بعد از آنکه با جمله اول مقدمه ای در مورد حوزه گسترده ارائه شد، جمله بعدی به حوزه خاصی که در بطن حوزه گسترده قرار دارد اشاره می کند. همانطور که مشاهده شد، مقالات مثال های بالا با اشاره به موارد زیر حوزه فرعی را معرفی کردند: 1- درمان برخی سرطان ها بعد از عفونت تصادفی با استرپتوکوک پیوژنز، 2- ماده آلی در خاک به عنوان منبع مواد مغذی برای گیاهان و انرژی برای ریزارگانیسم ها، 3- تکنیک های عکس برداری برای تجسم بصری ساختار 3 بعدی مواد و مولفه های باتری ها در مقیاس نانو.

2- معرفی موضوع خاص مطالعه و تبیین دلیل اهمیت آن.

همانطور که در مثال های بالا مشاهده شد، نویسندگان موضوع خاص مطالعه خود را معرفی می کنند. بنابراین در بخش بعد باید برای نشان دادن اهمیت موضوع یا جدیت مسئله به آمار و ارقام اشاره کنید.

به مثال های زیر توجه کنید:

- در مقاله ای در مورد کنترل مالاریا از طریق اقدامات پیشگیرانه می توان به تعداد افراد مبتلا، تعداد افرادی که در ساعت جان خود را از دست می دهند و یا هزینه درمان بیماری اشاره کرد.

- در مقاله ای در مورد تولید محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند می توان به فراوانی خشکسالی شدید و یا کاهش تولید محصولات به سبب خشکسالی اشاره کرد.

- در مقاله ای در مورد روش های موثرتر برای حمل و نقل عمومی می توان به میزان آلودگی هوا در اثر دود ناشی از خودروها و موتورسیکلت ها و یا نسبت کاهش بین تعداد خودروها و طول جاده ها اشاره کرد.

روش دیگر برای تاکید بر اهمیت موضوع پژوهشی، برجسته سازی مزایای احتمالی است که در اثر حل مسئله و یا یافتن پاسخی برای سوال حاصل می آیند: صرفه جویی احتمالی، تولید بیشتر، ابزارهای با طول عمر بالاتر و غیره. این رویکرد بر وجه مثبت تاکید دارد.

به عنوان مثال به جای آنکه بگوییم سالانه در اثر مالاریا X دلار هزینه اتلاف می شود، می توانیم بگوییم در صورت پیشگیری از مالاریا در X دلار صرفه جویی می شود و یا می توان با این شیوه آبیاری در X میلیون لیتر آب صرفه جویی کرد و یا با پیشگیری از بیماری و بهبود کیفیت هوا یا کاهش آلودگی جان X انسان در ساعت حفظ می شود.

3- اشاره به اقدامات پیشین برای حل مسئله پژوهشی و یا پاسخ به سوال پژوهشی

همانطور که قبلا نیز اشاره شد، مرور رسمی ادبیات در بخش مقدمه مقاله علمی جایی ندارد؛ با این حال بهتر است به مطالعات پیشین و وجه تمایز مطالعه حاضر از مطالعات پیشین اشاره کنیم. تفاوت ها ممکن است ساده باشند: به عنوان مثال شما می توانید همان بررسی تجربی را با یک ارگانیسم متفاوت تکرار کنید (مثلا با استفاده از ابزارهای تحلیلی پیشرفته یا پیچیده) و یا مطالعه را با نمونه وسیع تر و متنوع تر بسط داده و یا آن را در شرایط جغرافیایی متفاوتی اجرا کنید.

به مثال های زیر توجه کنید:

- اگرچه این مطالعات ارزشمند هستند، اما زمانی انجام شده اند که توالی ژنوم موجود نبوده و به همین دلیل اطلاعات اندکی در مورد مکانیسم های تنظیمی و تکاملی ارائه شده است؛

- واگنش گیاه به سبب رفتار و کلونیزاسیون حشره تغییر یافته است، اما این ابعاد عمدتا در یک محصول مطالعه شده اند؛ اما مطالعه حاضر به بررسی رابطه بین محصولات و آفات آنها در یک سیستم کشت مخلوط می پردازد.

4- اتمام بخش مقدمه با اشاره با اهداف ویژه مطالعه.

پاراگراف های پیشین به صورت منطقی متن را به سمت اهداف خاص مطالعه هدایت می کنند. توجه داشته باشید که این بخش از مقدمه جزئیات خاصی را ارائه می دهد: به عنوان مثال بخش پیشین مقدمه مربوط به اهمیت کنترل مالاریا بود، اما بخش پایانی شامل روش هایی که برای کنترل استفاده می شوند و همچنین نحوه ارزیابی آنها است. در عین حال سعی کنید از ارائه جزئیات بیش از حد خودداری کنید زیرا این جزئیات به بخش مواد و روش های مقاله تعلق دارند.

به عنوان مثال اگر مطالعه شما با هدف شناسایی نسبت دقیق دو فلز در یک آلیاژ انجام می شود و شما نسبت های متفاوتی را ارزیابی کرده اید، نیازی نیست به تمام ده نسبت اشاره کنید: فقط کافی است بگویید که نسبت ها از 50:50 تا 10:90 متغیر بوده اند.

به مثال های زیر توجه کنید:

- هدف ما ارزیابی اثربخشی چهار استراتژی ضدعفونی در بروز ارگانیسم های مقاوم به چند دارو و کلستریدیوم دیفیسیل در کل بیمارستان است.

- هدف ما (1) ارزیابی تغییرات همه گیر شناسی قبل و بعد از شیوع تب اسکارلت در چین در سال 2011؛ (2) بررسی دلایل این شیوع و عوامل همه گیر شناسی دخیل در آن؛ و (3) ارزیابی نحوه مدیریت این عوامل برای پیشگیری از شیوع در آینده است.

روش های مختلفی برای بیان اهداف وجود دارد. استفاده از سوال ها، فرضیه ها و عبارات مصدری از روش های رایج برای بیان اهداف هستند (در هر دو مثال فوق از عبارات مصدری استفاده شده بود) که در ادامه به هر یک از آنها می پردازیم:
بیان اهداف به شیوه سوالی

- آیا برخی ژن ها در گندم شبکه های ژنی تشکیل می دهند؟ اگر چنین باشد، در مقایسه با برنج به چه صورت هستند؟

- آیا مولفه های تنظیمی در راه انداز های این ژن ها دارای واحدهای تکراری و حفظ شده هستند؟

- در نهایت و به طور ویژه، آیا آن ژن های گندم دارای الگوی بیان مختص بافت یا مختص ارگان هستند؟

بیان اهداف با مطرح کردن فرضیه ها

بر همین اساس تصمیم داریم چهار فرضیه زیر را با محوریت کارمندان شرکت های فناوری اطلاعات ارزیابی کنیم:

فرضیه 1: مراحل شغلی بر ارزش های شغلی تاثیرگذار هستند.

فرضیه 2: مراحل شغلی بر میزان رضایت شغلی تاثیرگذار هستند.

فرضیه3: مراحل شغلی تاثیری بر تعهد سازمانی ندارند.

بیان اهداف با استفاده از عبارات مصدری

ارزیابی واکنش اوریزا ساتیوا در برابر چهار دوز مختلف از نیتروژن از نظر (1) تولید زیست توده، (2) ارتفاع گیاه، (3) ماندگاری محصول.

در مقایسه با چکیده مقاله (راهنمای نگارش چکیده مقاله را ملاحظه فرمایید)، نگارش بخش مقدمه به مراتب دشوارتر است. با این حال رویکرد 4 مرحله ای به سهولت هر چه بیشتر این کار کمک می کند.

و اما نکته پایانی، اگرچه بخش مقدمه اولین بخش از متن اصلی مقاله شماست، اما نباید این بخش قبل از سایر بخش ها نوشته شود. شما می توانید بعد از نگارش ادامه مقاله این بخش را نوشته و یا دست کم آن را مرور کنید: این کار باعث می شود بخش مقدمه با سهولت بیشتری نوشته شده و در عین حال متقاعدکننده تر باشد.

امید که این نوشتار برای شما مفید واقع شده و در خصوص نگارش بخش مقدمه مقالات به اطلاعات شما افزوده باشد. موسسه ترجمه تخصصی البرز با کادری مجرب، به مدت یک دهه در زمینه ترجمه مقالات ISI و سایر متون تخصصی و همچنین ویرایش مقالات انگلیسی  به فعالیت می پردازد. امید که خدمات ما رضایت خاطر شما دانشجویان محترم را فراهم آورد.


تعداد بازدید : 18007

نظرتان در مورد این وبلاگ چیست؟

Skip Navigation Links صفحه اصلی > وبلاگ موسسه ترجمه البرز > آموزش مقاله نویسی > راهنمای نوشتن مقدمه مقاله (Introduction)
ثبت سفارش جدید