مجموعه زبان انگلیسی

 مجموعه زبان انگلیسی دارای سه گرایش آموزش زبان انگلیسی، مترجمی زبان انگلیسی، و زبان و ادبیات انگلیسی است.

گرایش زبان و ادبيات انگليسي

در گرایش زبان و ادبيات انگليسي طي سه ترم، دروس پايه كه شامل خواندن، نگارش و مكالمه است، آموزش داده مي شود تا دانشجو با مسائل اساسي زبان آشنا گشته و آماده مطالعه دروس تخصصي خود گردد. كه دروسي شامل ادبيات انگليسي (درآمدي بر ادبيات، فنون و صناعات ادبي، تاريخ ادبيات، شعر، رمان و نمايشنامه انگليسي)، ترجمه (ترجمه متون ساده و ادبي)، زبان شناسي و روش تدريس و آزمون سازي مي شود.

دروس رشته زبان و ادبيات انگليسي به چهار بخش اصلي انگليسي عمومي، زبان شناسي، روش تدريس و ادبيات تقسيم مي شود كه در بخش انگليسي عمومي بر روي دستور زبان، دامنه لغت و روش هاي خواندن كار مي‌شود تا دانشجو بتواند براي خواندن هر متني تبحر لازم را پيدا كند.

در بخش زبان شناسي نيز اصول آواشناسي و ساختارهاي زباني و چگونگي شكل گيري آنها آموزش داده مي شود و در نتيجه دانشجو نسبت به ساختار زبان حساس تر شده و تشخيص مي دهد زباني كه صحبت مي كند داراي چه ريشه ها و پايه هايي است و اين باعث بالا رفتن دقت فكري او مي شود.

دروس مربوط به روش تدريس و آزمون سازي نيز به دانشجويان روش اي نوين تدريس زبان انگليسي را مي آموزد و بالاخره دروس بخش ادبيات، اطلاعات دانشجويان را نسبت به فرهنگ انگليسي زبانان وسعت مي بخشد چرا كه بخش اصلي فرهنگ يك ملت در ادبيات آن منعكس مي شود و در نتيجه وقتي با ادبيات قومي آشنا شويم، با فرهنگ آن قوم آشنا خواهيم شد. در ضمن دانشجويان اين گرايش در 8 واحد با ترجمه ساده و ادبي متون زبان انگليسي آشنا مي شوند.

گرایش مترجمي زبان انگليسي

دروس رشته مترجمي زبان انگليسي به سه بخش دروس عمومي، تخصصي پايه و تخصصي اصلي تقسيم مي شود كه دروس عمومي و تخصصي پايه بين دو رشته زبان و ادبيات انگليسي و مترجمي زبان انگليسي مشترك است و دروس تخصصي اصلي مجزا مي باشد. يعني دانشجويان رشته مترجمي در اين بخش، انواع دروس ترجمه مثل ترجمه انفرادي، ترجمه پيشرفته، ترجمه متون ادبي و اصول و روش ترجمه را مي گذرانند و دانشجويان زبان و ادبيات انگليسي شعر، ادبيات نمايشي، رمان و تاريخ ادبيات انگليسي را مطالعه مي كنند. در ضمن لازم است گفته شود كه حتي در بخش دروس تخصصي اصلي نيز واحدهاي مشتركي بين دو رشته وجود دارد كه از جمله مي توان به زبان شناسي اشاره كرد.

در ترم هاي اول اين رشته، چارچوب اوليه ترجمه و تفاوت زبان ها به دانشجويان آموزش داده مي شود و تئوري ترجمه به ساده ترين وجه مطرح مي گردد. در ترم هاي آخر نيز انواع تئوري هاي ترجمه مطرح شده و يك نگرش نظري كلي در مورد ترجمه به دانشجويان داده مي شود و همچنين دانشجويان به مرور ترجمه جملات كوتاه و بلند و سپس جملات پيچيده و مركب و يا بندهاي طولاني و بالاخره ترجمه متون ادبي و يا متوني كه داراي محتواي سنگيني هستند مي پردازند. در ضمن دانشجويان اين رشته با مطالعه درس زبان شناسي، ساختار زبان انگليسي را به جاي ياد گرفتن، لمس مي كنند. و به همين دليل سريع تر و مطلوب تر از زباني به زبان ديگر گذر كرده و قادر به ترجمه كتبي يا شفاهي زبان مي گردند.

گرایش آموزش زبان انگليسی

گرایش آموزش زبان انگليسي به بررسي و تحقيق در مورد مسايل مربوط به يادگيري و آموزش زبان انگلیسی مي‌پردازد. رشته آموزش زبان انگلیسی مشكلات و موانع يادگيري و آموزش زبان انگلیسی را بررسي كرده و راه حل‌هايي را نيز ارائه مي‌دهد. رشته آموزش زبان انگلیسی رشته‌اي است كه در واقع از چندين رشته ديگر حاصل شده است و مفاهيم و معاني آن‌ها را مورد استفاده قرار مي‌دهد؛ از اين رو اين رشته را جزو رشته هاي ميان رشته اي به شمار مي آورند. مفاهيم رشته‌هايي از قبيل جامعه شناسي و روانشناسي با محوريت آموزش زبان، در اين رشته مطرح مي‌شوند. مسايل ديگري از قبيل دوزبانگي، تحليل گفتمان، آموزش و يادگيري زبان دوم، سياست‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي زباني، یادگیری زبان اول، آزمون سازی زبان انگلیسی، زبانشناسی کاربردی، و موضوعات زبانشناسی نيز در حوزه اين رشته قرار مي‌گيرند.


تعداد بازدید : 3685


خدمات گروه البرز برای مجموعه زبان انگلیسی



نظرتان در مورد این صفحه چیست؟

نظرات کاربران به این صفحه

*
*
بسیار منظم و دقیق مطالب تنظیم شده اند.

Skip Navigation Links صفحه اصلی > دپارتمان های موسسه ترجمه البرز > دپارتمان علوم انسانی > مجموعه زبان انگلیسی
ثبت سفارش جدید