علوم آزمايشگاهی

رشته علوم آزمایشگاهی

رشته‌ی علوم آزمایشگاهی یكی از رشته‌های علوم پزشكی است كه در امر بهداشت و كاهش هزینه‌های درمانی بسیار مؤثر است؛ زیرا با این ابزار مهم می‌توان با دقت به علت‌های ایجاد بیماری‌های مختلف و عوامل ایجاد‌كننده‌ی آن‌ها پی برد و راه مناسب برای مقابله با این عوامل را انتخاب كرد.
قبل از هر چیز باید برای آشنایی با آزمایشگاه تشخیص طبی به این نكته اشاره كرد كه به طور كلی در یك آزمایشگاه تشخیص طبی یا تشخیص پزشكی، از همه‌ی آزمایش‌های لازم روی نمونه‌هایی مثل مدفوع، خون و ادرار و مایعات دیگر بدن برای بررسی خواص ظاهری، اندازه‌گیری میزان طبیعی و غیر طبیعی و هم‌چنین ارتباط به‌دست‌آمده می‌توان در ارتباط با چگونگی درمان و انتخاب راه‌های مناسب برای مقابله با بیماری‌ها استفاده كرد. برای مثال، میزان طبیعی گلبول‌های سفید خون، 5 تا 10 هزار در هر میلی‌متر مربع خون است كه در بیماری‌های عفونی، آلرژی و موارد دیگر، بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود و گاهی حتی به 100000 (صدهزار) در هر میلی‌متر مربع خون هم می‌رسد كه به كمك این نشانه می‌توان درمان مناسبی برای مقابله با بیماری انتخاب كرد.  در حال حاضر این رشته در دو مقطع كاردانی و كارشناسی ناپیوسته در بیش‌تر دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور دانشجو می‌پذیرد. ابتدا داوطلبان از طریق آزمون سراسری، در مقطع كاردانی پذیرفته می‌شوند و پس از طی دوره‌ی دوساله، مجدداً در آزمون دیگری با عنوان آزمون كاردانی به كارشناسی شركت می‌كنند كه در صورت پذیرفته شدن، می‌توانند در مقطع كارشناسی این رشته، ادامه‌ی تحصیل دهند. ادامه‌ی تحصیل در این رشته بعد از مقطع كارشناسی نیز به صورت تك‌رشته در مقطع كارشناسی ارشد امكان‌پذیر است؛ به این صورت كه پس از دریافت درجه‌ی كارشناسی، فارغ‌التحصیلان می‌توانند در آزمون دیگری به نام كارشناسی به كارشناسی ارشد شركت كنند و در صورت پذیرفته شدن در یكی از رشته‌های بیوشیمی، خون‌شناسی، انگل‌شناسی، میكروب‌شناسی بالینی، ایمنی‌شناسی، قارچ‌شناسی و ... تا دریافت درجه‌ی كارشناسی ارشد به تحصیل ادامه دهند و از آن به بعد نیز ادامه‌ی تحصیل در مقطع دكترا (
Ph.D) در هر یك از این رشته‌ها امكان‌پذیر است. این رشته به دلیل نیاز به امكانات و وسایل، یكی از رشته‌های پُرهزینه‌ است؛ البته در دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور، بیش‌تر وسایل و امكانات، در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. دانشجو برای طی این دوره باید در كارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های متعددی حضور یابد و به فراگیری فن‌های مختلف كاربردی مربوط به این رشته بپردازد. در حال حاضر بر اساس مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، كسانی حق تأسیس آزمایشگاه تشخیص پزشكی را دارند كه در یكی از رشته‌های پاتولوژی یا علوم آزمایشگاهی دارای درجه‌ی دكترای حرفه‌ای باشند. كسانی كه تخصص پاتولوژی دارند، افرادی هستند كه دارای درجه‌‌ی دكترای حرفه‌ای پزشكی هستند و افراد دیگر كه درجه‌ی دكترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی یا آزمایشگاه بالینی دارند، افرادی هستند كه در گذشته در رشته‌های مختلف پزشكی مثل باكتری‌شناسی، بیوشیمی و ... تحصیل كرده‌اند و اكنون تحصیلات آن‌ها در حد دكتراست یا كسانی هستند كه در گذشته در رشته‌ی علوم آزمایشگاهی مدرك دكترای حرفه‌ای گرفته‌اند. 

گروه علوم آزمایشگاهی دپارتمان علوم پزشکی ما در خدمت شما دانشجویان گرامی رشته علوم آزمایشگاهی است تا خدماتی مربوط به این رشته از جمله ترجمه متون تخصصی علوم آزمایشگاهی، ترجمه مقالات ISI علوم آزمایشگاهی از فارسی به انگلیسی و ویرایش مقالات ISI‌ علوم آزمایشگاهی را به شما ارائه دهد. قطعا خدمات مربوط به ترجمه متون تخصصی علوم آزمایشگاهی، ترجمه مقالات ISI علوم آزمایشگاهی و ویرایش مقالات ISI علوم آزمایشگاهی باید توسط دانشجویان یا فارغ التحصیلان تحصیلات تكمیلی این رشته انجام گیرد. ما این امكان را برای شما دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی فراهم نموده ایم تا خدمات مربوط به رشته خود را با کیفیت عالی دریافت نمایید.  


تعداد بازدید : 27555


نظرتان در مورد این صفحه چیست؟

Skip Navigation Links صفحه اصلی > دپارتمان های موسسه ترجمه البرز > دپارتمان علوم پزشكی > علوم آزمايشگاهی
ثبت سفارش جدید