مهندسی فناوری اطلاعات

رشته مهندسی فناوری اطلاعات (IT)

 میتوان اذعان داشت که حوزه فناوری اطلاعات یا IT مهمترین محور تحول و توسعه در هزاره سوم می باشد و دستاوردهای حاصل از فناوری اطلاعات، چنان در زندگی مردم موثر بوده است كه بدون آن، اختلالی قابل توجه در جامعه و رفاه و همچنین آسایش مردم رخ خواهد داد. میتوان مثال هایی برشمرد تا میزان تاثیرگذاری فناوری اطلاعات بر زندگی مردم آشکار گردد: كامپیوتری شدن بسیاری از امور جاری مردم، انجام كارهای بانكی با استفاده از اینترنت، آموزش الكترونیكی و مجازی و عدم نیاز به حضور در كلاس‌های درس، تجارت الكترونیكی، و شبکه های اجتماعی که ارتباط بین انسان ها را ساده نموده و سرگرمی اصلی بسیاری از مردم شده اند، ماحصل رشته فناوری اطلاعات است؛ گرچه این موارد در مراحل اولیه‌ی رشد و تكامل هستند؛ اما در همین حد نیز در رفاه و آسایش انسان، نقش بسیار مهمی داشته اند. به همین دلیل امروزه تمامی كشورها در زمینه‌ی فناوری اطلاعات و عمومیت بخشیدن به آن در جامعه، تلاشی پیگیر دارند.
در كشور ما نیز برای تربیت نیروی متخصص و كارآمد در زمینه‌ی
IT و حركت سریع در این عرصه، رشته‌ی فناوری اطلاعات در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی ارائه می‌شود و در مقطع كارشناسی و كارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد. در واقع می توان گفت ورود رشته IT به مجموع رشته های ارایه شده در دانشگاه های کشور، به ابتدای سال ۱۳۸۰ و هم زمان با اوج گرفتن مباحث مربوط به فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی در ایران بازمی گردد. اما در سال ۱۳۸۱ بود که رشته مهندسی فناوری اطلاعات به طور رسمی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد پذیرش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت.  فناوری اطلاعات یا (IT (Information Technology، رشته‌ای است كه می‌تواند تمام رشته‌های دانشگاهی را پوشش دهد و از نظر عملیاتی، یك رشته‌ی میان‌رشته‌ای بین كامپیوتر و صنایع و برق است كه در این میان، امور مربوط به تولید، پردازش، نگهداری‌ و عرضه‌ی اطلاعات و فرآیندهای آن، از سلسله بحث‌های رشته‌ی صنایع و رشته‌ی برق است و به خصوص گرایش مخابرات، انتقالات مرتبط با اطلاعات و داده‌ها را بر عهده دارد.
درباره‌ی اهمیت و كاربرد این رشته گفته می‌شود که
IT ابزاری است كه امروزه در تهیه، توزیع و كاربری اطلاعات، نقش بزرگی بر عهده دارد.  این رشته دانشی را به مخاطب منتقل می کند که طی آن روش های جمع آوری اطلاعات، استفاده و انتقال آن میسر شود.  مطالعه، طراحی، ساخت، راه اندازی، نگهداری سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری، جمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی و انتقال اطلاعات مهم ترین اهدافی است که مهندسی فناوری اطلاعات آن را دنبال می کند. مهم ترین توانمندی دانش آموختگان این رشته، استفاده صحیح و بهره برداری به موقع از اطلاعات است. در واقع، IT امروزه با تغییر در نحوه‌ی انتقال اطلاعات و ایجاد مدرسه‌ها و دانشگاه‌های مجازی، فضای آموزشی دنیا را تغییر داده و تأثیر بسیار زیادی بر آن گذاشته است.
فناوری اطلاعات، استفاده‌ی بهینه از اطلاعات برای كاربردهای مختلف است؛ یعنی متخصص این رشته باید بتواند اطلاعات را جمع‌‌آوری، دسته‌بندی و پردازش كرده و به‌موقع از آن‌ها استفاده كند.
این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش‌های تجارت الکترونیکی، امنیت اطلاعات، شبکه های کامپیوتری و  مهندسی فناوری اطلاعات (IT) می باشد.

ما با تشکیل گروه تخصصی فناوری اطلاعات بر آن شدیم تا ارائه خدمات مربوط به این رشته را به طور کاملا تخصصی انجام دهیم. شما دانشجویان رشته فناوری اطلاعات می تواند خدمات مربوط به ترجمه متون تخصصی فناوری اطلاعات، ترجمه مقالات ISI فناوری اطلاعات (از فارسی به انگلیسی) و ویرایش مقالات ISI فناوری اطلاعات را به گروه فناوری اطلاعات ما بسپارید. اعضای این گروه دانش آموختگان مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته مهندسی فناوری اطلاعات بوده و لذا خدمات عنوان شده را با بهترین کیفیت انجام می دهند. امید که خدمات این گروه مورد توجه شما قرار گیرد.


تعداد بازدید : 237635


نظرتان در مورد این صفحه چیست؟

نظرات کاربران به این صفحه

*
*
خوب هست
*
*
بسیارعالی است
*
*
سایت خوبی است
*
*
ممنون ازهمکاری شما

Skip Navigation Links صفحه اصلی > دپارتمان های موسسه ترجمه البرز > دپارتمان فنی و مهندسی > مهندسی فناوری اطلاعات
ثبت سفارش جدید